Συνάδελφοι-ισσες,

σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που περνάμε όλοι ελπίζουμε και ευχόμαστε να είστε υγιείς και εσείς και οι οικογένειές σας.Ευχόμαστε να τελειώσει γρήγορα αυτός ο εφιάλτης και να ξαναβρεθούμε όλοι μαζί στα σχολεία μας!

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

Το διάστημα που διανύουμε με την εξάπλωση του ιού COVID-19 σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο εξελίσσεται σε μια πραγματικότητα με πολλαπλές συνέπειες και που θα βάλει τη σφραγίδα της στον κόσμο που ζούμε. Οι τραγικές ελλείψεις και η υποβαθμισμένη δημόσια και δωρεάν υγεία , οι ανεπαρκείς κοινωνικές δομές, οι τραγικές ελλείψεις, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν ως όφειλαν στις ανάγκες μιας πανδημίας, οδηγούν στη λήψη όλο και αυξανόμενων μέτρων μέχρι και τη χτεσινή απόφαση για αυστηρό περιορισμό και έλεγχο της κυκλοφορίας.

Σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον και με κλειστά τα σχολεία η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας προχωρούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακοινώνεται με περισσή αναίδεια ότι τα σχολεία είναι έτοιμα , οι εκπαιδευτικοί έχουν συνδεθεί με το πανελλήνιο δίκτυο και η ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί εν μια νυκτί να γενικευτεί. Η πραγματικότητα είναι βέβαια πολύ μακριά από αυτή την εικόνα. Στα σχολεία υπάρχει σύγχυση. Οι σύλλογοι διδασκόντων ή ομάδες διδασκόντων που έχουν πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα προσπαθούν να συννενοηθούν, οι Δ/ντες προσπαθούν να κάνουν ομάδες υποστήριξης, να βρουν τα mails γονέων, οι προτεινόμενες πλατφόρμες αδυνατούν να ανταποκριθούν στο φόρτο εγγραφών και η σύνδεση «κρεμάει»  για ώρες καθιστώντας αδύνατη ακόμη και την ανάκτηση κωδικών.

Ταυτόχρονα οι συνάδελφοι παρότι είναι επίσης έγκλειστοι και αυτοί, γονείς με μικρά παιδιά που έχουν ανάγκη τη φροντίδα τους, υπερήλικες γονείς που έχουν ανάγκη τη βοήθεια τους, πιθανά όσο θα περνούν οι ημέρες (παρότι το απευχόμαστε) ασθενείς που θα πρέπει να περιθάλψουν, είναι στη θέση να περιμένουν μπροστά στις οθόνες του υπολογιστή ή του κινητού τους. Το Υπουργείο Παιδείας μέσα σε όλη αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνουμε έστειλε τις εγκυκλίους για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση προσπαθώντας να ρίξει το μπαλάκι στους εκπαιδευτικούς αδιαφορώντας για τις απίστευτες δυσκολίες του όλου εγχειρήματος!

Επειδή αρκετοί συνάδελφοι που επικοινωνούν μαζί μας αναρωτιούνται για την υποχρεωτικότητα της ασύγχρονης όπως ορίζει το Υπουργείο, να τονίσουμε εδώ ότι η όλη διαδικασία όπως την προτείνει το Υπουργείο δεν είναι υποχρεωτική!

Συγκεκριμένα:

Το Υπουργείο Παιδείας στην εγκύκλιο 39676/Δ2/20-03-2020 αναφέρει:

«Σας διαβιβάζουμε Οδηγίες για την υλοποίηση προγραμμάτων Ασύγχρονης εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται κατά την περίοδο αναστολής λειτουργίας των μαθημάτων στις σχολικές μονάδες προς όφελος των μαθητών/τριών». 

Επομένως, η φράση «μπορούν να χρησιμοποιούνται» δηλώνει ότι η εφαρμογή τους είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική.

Επίσης, στο έγγραφο των οδηγιών, στην πρώτη σελίδα, αναφέρεται ότι:

«Η επιλογή της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της κάθε εκπαιδευτικού. Σε κάθε περίπτωση οι εκπαιδευτικοί και οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων θα υποστηριχθούν για την ψηφιακή πλατφόρμα e-me και για την ψηφιακή πλατφόρμα e-class από τα αντίστοιχα κέντρα εξυπηρέτησης (Help Desk)». 

Επομένως, δεν είναι υποχρεωτικό ένας εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει κάποια από τις δύο αυτές πλατφόρμες.

Οι πλατφόρμες που προτείνει το Υπουργείο είναι αυτές που ήδη βρίσκονται σε λειτουργία. Τα μειονεκτήματά τους είναι γνωστά, είναι παρωχημένες σε σημαντικό βαθμό (e-class), δεν είναι φτιαγμένες για τέτοιο όγκο ζήτησης, είναι αργές (ήδη σέρνονται), δύσχρηστες κλπ. Επίσης, η πλατφόρμα e-class είναι σχεδιασμένη για τη δευτεροβάθμια, π.χ. αναφέρει βιβλίο ύλης.

Η διαδικασία που προβλέπεται για την πρόσβαση εκπαιδευτικών και γονιών είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και τα χρονοδιαγράμματα που θέτουν οι οδηγίες μη ρεαλιστικά. 

Οι ιστοσελίδες που προτείνουν οι οδηγίες για την άντληση υλικού είναι επιεικώς ανεπαρκείς και αναντίστοιχες με τα πακέτα χρηματοδότησης που εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουν αξιοποιηθεί για αυτή τη δουλειά. Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να οργανώσει εκπαιδευτικά προγράμματα στη δημόσια τηλεόραση και κεντρική ιστοσελίδα με υλικό ανά τάξη και μάθημα.

Το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να αγνοεί ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απαιτεί και άλλες σημαντικές προϋποθέσεις εκτός από επικοινωνιακού χαρακτήρα εντυπώσεις.

  • Το πρώτο και πιο βασικό είναι ότι το ΥΠΑΙΘ θεωρεί ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης.
  • Επίσης θεωρείται δεδομένο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γνωρίζουν τη χρήση αυτών των εργαλείων. Όμως, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στον συγκεκριμένο τομέα, όπως και σε πολλούς άλλους, είναι από ελάχιστη έως ανύπαρκτη..
  • Ακόμη οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν και δεν οφείλουν να έχουν επαφή με τα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ και για λόγους δημόσιας υγείας, αλλά και επειδή πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν τα ίδια προβλήματα που έχουν όλοι οι εργαζόμενοι: παιδιά και ηλικιωμένους στο σπίτι που χρειάζονται φροντίδα, είναι οι ίδιοι ασθενείς κ.λ.π. ενώ ταυτόχρονα όλοι γνωρίζουν ότι τα περισσότερα σχολεία δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για τηλεκπαίδευση.
  • Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε όλες τις ηλικίες, καθώς είναι παιδαγωγικά απρόσφορη για τους ανηλίκους οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη διαπροσωπικής επαφής και ζωντανής αλληλεπίδρασης.

Όλα τα παραπάνω, σημαίνουν ότι η όποια μορφή τηλεκπαίδευσης, εάν εφαρμοστεί με αυτούς τους όρους, θα οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου άνιση μεταχείριση των μαθητών, με την έγκριση μάλιστα του υπουργείου. Οι περισσότεροι συνάδελφοι και οι συναδέλφισσες έχουμε στις τάξεις μας προσφυγάκια, τα παιδιά Ρομά και όλα τα παιδιά που δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες. Οι ταξικές ανισότητες ενάντια στις οποίες αγωνιζόμαστε συνεχώς αντί να μειωθούν θα αυξηθούν!

Δηλώνουμε ότι:

  • Δεν έχουμε σκοπό να εξυπηρετήσουμε το επικοινωνιακό κόλπο του εκάστοτε Υπουργείου Παιδείας, όπως αυτό που εξαγγέλθηκε από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ περί εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς να υπολογίζονται οι όροι και οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την εφαρμογή της.
  • Οι κινήσεις του Υπουργείου, οι ευχαριστίες σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους του χώρου προδιαθέτουν μια πρωτοβουλία που μπορεί να οδηγήσει σε ανάθεση σε μεγάλη εταιρεία όλου του πακέτου της τηλεκπαίδευσης. Επίσης, οι εξαγγελίες της Περιφέρειας Αττικής για αντίστοιχη πλατφόρμα που παρέχει σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Δηλώνουμε ότι μια τέτοια εξέλιξη αποτελεί ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και μάλιστα με εξαιρετικά αμφίβολα αποτελέσματα, παρέχει πρόσβαση σε εξαιρετικά ευαίσθητα δεδομένα σε εταιρικούς ομίλους, ανοίγει το ζήτημα της σύνδεσης με την αξιολόγηση και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.
  • Δεν ξεχνάμε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού. Οπότε σε μια περίοδο περικοπών και μηδενικών διορισμών δεν μπορούμε παρά εύλογα να σκεφτούμε ότι η κυβέρνηση πειραματίζεται και με αυτό το ενδεχόμενο.
  • Προειδοποιούμε ότι, αν στις στοχεύσεις του Υπουργείου Παιδείας είναι, εν μέσω της κρίσης της πανδημίας, να προχωρήσει σε δομικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης αίροντας περαιτέρω τον καθολικό και δημόσιο χαρακτήρας της, τότε σε κάθε τέτοια περίπτωση θα βρει τον κλάδο απέναντι του.

 Καλούμε τους συναδέλφους να οργανώσουν τη δουλειά τους με τον τρόπο που εκείνοι θεωρούν καταλληλότερο και πιο αποτελεσματικό. Κάθε σχολείο θα επιλέξει τα μέσα, τα εργαλεία, τους τρόπους αλλά και το περιεχόμενο που θα αξιοποιήσει γνωρίζοντας καλύτερα τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών του. Έτσι ώστε να διασφαλίζεται η καλύτερη λειτουργία των παρεμβάσεων αλλά και η ενιαία λειτουργία του σχολείου, απέναντι σε κακόβουλες πολιτικές που επιδιώκουν την κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών. Σε αυτή την κατεύθυνση μπορούν να αξιοποιηθούν για παράδειγμα, οι ιστοσελίδες των σχολείων, οι ιστοσελίδες των τάξεων, διάφορες δωρεάν εφαρμογές τηλεπικοινωνίας, η επικοινωνία με email κλπ.

Όλοι οι συνάδελφοι-ισσες να είναι σε επαφή με τον Σύλλογο μας, να ενημερώνουν για κάθε φαινόμενο αυθαιρεσίας και πιέσεων από πλευρά διοίκησης ή σχολικών συμβούλων.

Διεκδικούμε:

  • Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και προσαρμογή της ανάλογα με τον χαμένο διδακτικό χρόνο.
  • Διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές, όταν ανοίξουν τα σχολεία, με σχεδιασμό για το επόμενο σχολικό έτος 2020-2021.
  • Ο τρόπος αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών για τους μαθητές του Δημοτικού πρέπει να εξεταστεί από την εκπαιδευτική κοινότητα, όταν θα ανοίξουν κανονικά τα σχολεία. Πρότασή μας είναι να γίνει εξορθολογισμός της ύλης του Αναλυτικού Προγράμματος, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των μαθημάτων της επόμενης σχολικής χρονιάς 2020-2021.
  • Να σταματήσουν οι πιέσεις για υποχρεωτική παρουσία των συναδέλφων στα σχολεία. Καμία τέτοια υποχρέωση δεν προκύπτει με βάση την Κ.Υ.Α. Αντίθετα, οι συνάδελφοι δεν πρέπει να πηγαίνουν στα σχολεία.
  • Το διοικητικό έργο από τους Διευθυντές/ντριες, Προϊσταμένες, κ.λπ., για όσο διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία, είναι σαφές ότι μπορεί και πρέπει να υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους, και κυρίως από το σπίτι, χωρίς το άνοιγμα των σχολείων. Να κλείσουν άμεσα τα ΚΕΣΥ, ΠΕΚΕΣ, ΚΠΕ για λόγους δημόσιας υγείας.
  • Να σταματήσει τώρα ο εμπαιγμός και η μετακύλιση των κρατικών ευθυνών στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές.

Η ΕΞΟΔΟΣ στην προσπάθειά της να συμβάλλει στο online παιδαγωγικό υλικό που μπορεί ο κάθε συνάδελφος να προτείνει στα παιδιά της τάξης σας στέλνει έναν ενδεικτικό κατάλογο καθώς και έναν κατάλογο όπως τον ανήρτησε ο Σύλλογος  Π.Ε. Αιγάλεω.Περιμένουμε και άλλες προτάσεις για να τον εμπλουτίσουμε και να σας τον στείλουμε τις επόμενες μέρες.

Μιας και ο Κορονοϊός είναι Ευρωπαϊκό Φαινόμενο ας εξοικειωθούμε λίγο με την Ευρώπη:

Βιβλία... γνωριμίας με την Ευρώπη:

Βιβλία οικολογικού περιεχομένου:

Τα συγκεκριμένα βιβλία έχουν πολύ ωραία εικονογράφηση και μας βάζουν σε σκέψεις... Μια καλή αφορμή για συζήτηση... Υπάρχει η δυνατότητα download

Α.Βιβλία

Τα βιβλία είναι ανοικτά παράθυρα στον κόσμο.Μπορείς να μπεις στην ιστοσελίδα του Ε.ΚΕ.ΒΙ (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου) και να ακούσεις από ηθοποιούς να σου διαβάζουν μερικά πολύ ωραία βιβλία …. ή να επισκεφθείς δωρεάν e books από διάφορους εκδοτικούς οίκους.

Β. Παιδικό Θέατρο:

Εδώ μπορείς να βρεις πολύ ωραίες παραστάσεις παιδικού θεάτρου.

Γ. Εικονική περιήγηση σε ονομαστά και περίφημα ΜΟΥΣΕΙΑ

Ο κόσμος των Μουσείων είναι θαυμαστός. Επισκεπτόμαστε τα Μουσεία για να μάθουμε, να γνωρίσουμε αρχαίους πολιτισμούς,  επιτεύγματα του ανθρώπινου πολιτισμού, σπουδαία έργα τέχνης. Εδώ θα βρεις ηλεκτρονικές διευθύνσεις από περίφημα, ονομαστά Μουσεία.

Δ. Σελίδες από την Μυθολογία και την Ιστορία

Εδώ θα βρεις ωραίες ταινίες κινουμένων σχεδίων αλλά και ντοκιμαντέρ για την Μυθολογία και την ιστορία του τόπου μας.

Ε. Φυσικές Επιστήμες

Εδώ θα βρεις τα πειράματα που έχει το βιβλίο των Φυσικών Επιστημών της Ε΄ και Στ΄ τάξης. Μπορείς να τα παρακολουθήσεις, να τα μελετήσεις και να τα επαναλάβεις στο σπίτι σου με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα!!

Εδώ θα βρεις απαντήσεις σε μερικά ερωτήματα τα οποία για πολλά χρόνια βασάνιζαν τον άνθρωπο.

ΣΤ. Παιδικές Ταινίες:

Ζ. Ξένες Γλώσσες : ΑΓΓΛΙΚΑ – ENGLISH:

Ακολουθούν κάποιες ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες για όσα παιδιά θα ήθελαν να κρατήσουν την επαφή τους με την ξένη γλώσσα μέσα από online games, τραγούδια, ιστορίες και διασκεδαστικές δραστηριότητες. Επισκεφτείτε:

ΓΑΛΛΙΚΑ – FRANÇAIS:

Σε αυτήν τη σελίδα, θα μπορούσες να θυμηθείς τα Γαλλικά σου με ευχάριστο τρόπο και γιατί όχι, να προσπαθήσεις να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου…

DES MONUMENTS FRANÇAIS

Και τώρα ξεκινά το νοερό ταξίδι σου στη Γαλλία, γνωρίζοντας το Παρίσι, την πόλη-φως ( ville de lumière)  με τον Πύργο του Άιφελ (la Tour Eiffel),  την Παναγία των Παρισίων (Notre Dame de Paris), το Μουσείο του Λούβρου (le musée du Louvre), την Αψίδα του Θριάμβου (l’Arc de Triomphe), την Ιερή Καρδιά (le Sacré-Coeur)…αλλά και το Πάρκο του  Μικρού Πρίγκιπα στην Αλσατία που βρίσκεται στην ανατολική Γαλλία.