Κόλαφος τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε από τις σχολικές μονάδες 

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Για άλλη μια φορά, την εβδομάδα που μας πέρασε, η Υπουργός Παιδείας - της κυβέρνησης Μητσοτάκη - προχώρησε σε μια ανούσια παράθεση αριθμών για το πόσο καλά λειτουργεί η τηλεκπαίδευση με την εφαρμογή της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, δημιουργώντας μια ψεύτικη εικονική πραγματικότητα και εξοργίζοντας τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές και τις οικογένειές τους.

Ας δούμε όμως ποια είναι η πραγματικότητα που βιώνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία:

Εξοπλισμός σχολικών μονάδων 

Η υγειονομική κρίση που ξέσπασε στην αρχή του έτους βρήκε τις σχολικές μονάδες «γυμνές» από εξοπλισμό, με τον οποίο θα μπορούσε να υποστηριχθεί η τηλεκπαίδευση. Είναι γνωστό σε όλους πως με την πενιχρή χρηματοδότηση για τα λειτουργικά έξοδα των σχολικών μονάδων - η οποία μειώθηκε περαιτέρω στα χρόνια των μνημονίων και συνεχίζεται μέχρι σήμερα - δεν θα μπορούσε να αγοραστεί ο εξοπλισμός που απαιτείται για ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Ο όποιος εξοπλισμός υπάρχει αφορά σε απαρχαιωμένες συσκευές (οι σχολικές μονάδες της δημοτικής εκπαίδευσης που είχαν ενταχθεί στα ΕΑΕΠ διαθέτουν τέτοιες συσκευές από το 2010) και, βέβαια, απαιτούνται χρήματα (που δεν υπάρχουν) για την αναβάθμισή τους. Οι υπόλοιπες σχολικές μονάδες υπολείπονται κατά πολύ ακόμη και αυτού του απαρχαιωμένου εξοπλισμού. Είναι ενδεικτικό το γεγονός πως στα σχολεία (πρώην ΕΑΕΠ) οι συσκευές αντιστοιχούν στον αριθμό των λειτουργούντων τμημάτων, ενώ στα υπόλοιπα ο αριθμός των συσκευών προς τα λειτουργούντα τμήματα είναι ένα προς δύο!

Πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση στην Προσχολική Εκπαίδευση. Επισημαίνουμε, καταρχάς, το γεγονός πως η κτηριακή υποδομή σε αρκετές από αυτές τις εκπαιδευτικές μονάδες υπολείπεται κατά πολύ των συνθηκών που αρμόζουν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αφού φιλοξενούνται επί χρόνια σε Δημοτικά σχολεία ή σε προκάτ αίθουσες με ό,τι αυτό συνεπάγεται! Όσον αφορά στον εξοπλισμό, ο αριθμός των συσκευών προς τα λειτουργούντα τμήματα είναι ένα προς τρία!  

Τι έκανε το ΥΠΑΙΘ για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης; ΤΙ - ΠΟ - ΤΑ! Εκτός, βέβαια, από το να θέσει σε κίνηση όλο το μηχανισμό προπαγάνδας - από τον περασμένο Απρίλιο - περί αποστολής «κυμάτων»!!! συσκευών στις σχολικές μονάδες, τις οποίες θα μπορούσαν να κάνουν χρήση εκπαιδευτικοί και μαθητές… Πόσες τέτοιες συσκευές έχουν αποσταλεί μέχρι σήμερα στις σχολικές μονάδες που δραστηριοποιείται ο Σύλλογός μας; ΚΑ - ΜΙ - Α! Πρόκειται, λοιπόν, για ασύστολο ψεύδος της Υπουργού και της κυβέρνησης όταν ισχυρίζονται πως έχουν αποσταλεί συσκευές - έστω και μικρός αριθμός - στις σχολικές μονάδες! 

Εξοπλισμός μαθητών 

Η ίδια κατάσταση καταγράφεται και στον εξοπλισμό των οικογενειών των μαθητών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε από τις εκπαιδευτικές μονάδες, το 14% των μαθητών των Δημοτικών σχολείων συνδέεται μόνο μέσω κινητού τηλεφώνου, ενώ το 7% των μαθητών δεν έχει σύνδεση στο διαδίκτυο. Στα Νηπιαγωγεία είναι ακόμη χειρότερη η εικόνα, αφού το 17% των νηπίων - προνηπίων συνδέεται μόνο από κινητό τηλέφωνο και αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός πως με τις όποιες συσκευές υπάρχουν στα νοικοκυριά συνδέονται στην τηλεκπαίδευση τα παιδιά μεγαλύτερων ηλικιών ή και χρησιμοποιούνται από τους γονείς τους που βρίσκονται σε καθεστώς τηλεργασίας.

Η παραπάνω οικτρή εικόνα αντικατοπτρίζει ασφαλώς την πολιτική - ταξική - επιλογή της κυβέρνησης να μην ενισχύσει το Δημόσιο Σχολείο και τους πιο αδύναμους της κοινωνίας μας, εκτός κι αν η ίδια αποδεχτεί πως πρόκειται για ολική ανικανότητα, να μην μπορεί, δηλαδή, επί δέκα σχεδόν μήνες να διαθέσει τον εξοπλισμό που απαιτείται για την εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών πολλών οικογενειών και, συνακόλουθα, των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών τους. 

Δίκτυο σχολικών μονάδων και πλατφόρμες του ΥΠΑΙΘ 

Στον τομέα αυτό οι… επιδόσεις του ΥΠΑΙΘ προκαλούν την κοινή νοημοσύνη μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων. Οι ισχυρισμοί της Πολιτικής Ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ για πλήρη υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των οικογενειών μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο κατέρρευσαν σαν χάρτινος πύργος από την περασμένη άνοιξη, όταν όλες οι οικογένειες βίωσαν την εμπειρία των ασύγχρονων πλατφορμών (e-me και e-class) αλλά και εξακολουθούν να βιώνουν μέχρι σήμερα τα προβλήματα με την πλατφόρμα WEBEX, της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Σε ό,τι αφορά τις ταχύτητες σύνδεσης των σχολικών μονάδων μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου η κατάσταση είναι απελπιστική. Από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης δεν έγινε καμιά προσπάθεια αναβάθμισης και πολλές σχολικές μονάδες διαθέτουν ακόμη σύνδεση ADSL, όπου οι ταχύτητες ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 5 mbps (download) και σχεδόν 1 mbps (upload), με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ουσιαστικά δυνατότητα πραγματοποίησης σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας από τη σχολική μονάδα. Το πιο εξοργιστικό, όμως, είναι το γεγονός ότι σε σχολικές μονάδες που έχουν σύνδεση VDSL, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο έχει «κλειδώσει» την ταχύτητα στα 50 mbps (download) και 5 mbps (upload), ενώ σε αρκετές γειτονιές ο πάροχος διαθέτει ταχύτητες έως 100 mbps (download) και 10 mbps (upload), με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται το έργο των εκπαιδευτικών που προσέρχονται στις σχολικές μονάδες για να παράσχουν τηλεκπαίδευση και να δημιουργούνται ποικίλα προβλήματα στην ποιότητα σύνδεσης με τους μαθητές. Καταγγέλλουμε το γεγονός αυτό και απαιτούμε την «απελευθέρωση» της ταχύτητας σύνδεσης, χωρίς το προαπαιτούμενο υποβολής αιτιολογημένου αιτήματος από τις σχολικές μονάδες και αξιολόγησης αυτού από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Η υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την τεχνολογική εξέλιξη δεν μπορεί να θεωρείται πολυτέλεια για την κυβέρνηση αλλά προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος! 

Τηλεκπαίδευση και αποτύπωση στο myschool 

Σαν να μην έφτανε η παραπάνω τραγική εικόνα που βιώνει το σύνολο της κοινωνίας (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί), το ΥΠΑΙΘ έθεσε σε εφαρμογή το σχέδιο για μετακύλιση των ευθυνών, πού άραγε; Στις πλάτες των εκπαιδευτικών, βέβαια! Έτσι, οι σχολικές μονάδες καλούνται να αποτυπώσουν στο myschool το βαθμό υλοποίησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τις παρακάτω προεπιλογές για όλα τα προβλήματα που εμφανίζονται: α) λόγω τεχνικών προβλημάτων εξοπλισμού των εκπαιδευτικών, β) διακοπής δικτύου των εκπαιδευτικών, γ) τεχνικών προβλημάτων της υπηρεσία ΕξΑΕ δ) έλλειψης εξοπλισμού των εκπαιδευτικών, ε) απουσία εκπαιδευτικών και στ) άλλη αιτία. Μια απλή και μόνο ανάγνωση αρκεί να καταλάβει ο καθένας τη στόχευση της κυβέρνησης: Για όλα φταίει ο εκπαιδευτικός (για τον προβληματικό εξοπλισμό ΤΟΥ, το προβληματικό δίκτυό ΤΟΥ, την έλλειψη εξοπλισμού ΤΟΥ, την ενδεχόμενη απουσία ΤΟΥ (λήψη αδειών, δηλαδή)… και κάπου εκεί, έτσι για «ξεκάρφωμα» διαβάζουμε κάτι για προβλήματα μιας αόριστης υπηρεσίας…  Αποτελεί όνειδος για την κυβέρνηση να μετακυλίονται στις πλάτες των εκπαιδευτικών υποχρεώσεις και ευθύνες που ανήκουν αποκλειστικά στο Κράτος! Αντί, δηλαδή, η κυβέρνηση να είναι υπόχρεη στους εκπαιδευτικούς που διαθέτουν τον προσωπικό - οικογενειακό τους χώρο (οικία) και το δικό τους εξοπλισμό (που σε πολλές περιπτώσεις αναγκάστηκαν να προμηθευτούν) για την εργασία τους (μιας και οι σχολικές μονάδες δεν έχουν την υποδομή), τους ζητάει και τα ρέστα! Ντροπή και πάλι ντροπή!

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Είναι φανερό πως η ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης δεν αποτελεί προτεραιότητα για την Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και την κυβέρνηση συνολικά. Και αυτό καταδεικνύεται με τον πιο εμφατικό τρόπο με την εικόνα που περιγράψαμε παραπάνω άλλα όχι μόνο! Η Πολιτική Ηγεσία κάνει λόγο για εξ αποστάσεως διδασκαλία όταν γνωρίζει πως δεν έχει κάνει καμιά προετοιμασία για να υποστηριχθεί αυτό το εγχείρημα:

  • Δεν προχώρησε στην παραγωγή έντυπου υλικού ειδικά σχεδιασμένου για εκπαίδευση από απόσταση.
  • Δεν προχώρησε στη δημιουργία κατάλληλου οπτικοακουστικού υλικού και λογισμικού υλικού.
  • Δεν προχώρησε στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία από απόσταση (μέθοδοι, μέσα κ. ά.).

Είχε, όμως και τις «επιτυχίες» της η κυβέρνηση. Τι «κατάφερε» να κάνει αυτούς τους δέκα μήνες από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης; Μοίρασε το Μάιο μήνα από ένα έως δύο μπουκάλια αντισηπτικό σε κάθε τμήμα, «πέτυχε» τη δωρεάν διανομή ενός μικρού μεγέθους μπουκαλιού νερού στους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων και το μεγαλύτερο «επίτευγμα» ήταν ασφαλώς η διανομή μιας μάσκας - τεράστιου μεγέθους - σε κάθε μαθητή… Είναι ενδεικτικό πως τρεις μήνες μετά το φιάσκο με τις μάσκες δεν έχει καταφέρει να διανείμει μια κανονική μάσκα σε κάθε μαθητή!

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Η κυβέρνηση φέρει βαρύτατη ευθύνη για την εξέλιξη της πανδημίας, τη μη ασφαλή λειτουργία των σχολείων, το δεύτερο απαγορευτικό και τη δεύτερη αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Η Κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ, εργαλειοποιούν με χυδαίο τρόπο την πανδημία για να περάσουν όλη τη νεο-συντηρητική, αντι-εκπαιδευτική και νεοφιλελεύθερη ατζέντα του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε. για την επιβολή ενός σχολείου ως χώρου παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών και δεξιοτήτων, με τους όρους που θέτει η Αγορά (το σχολείο της αγοράς), αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, αυτονομία της σχολικής μονάδας, πανοπτικός έλεγχος,  πλατφόρμες ελέγχου, πειθάρχηση, εξετάσεις κ.λπ.. Θέλουμε, για μια ακόμη φορά, να κάνουμε ξεκάθαρο προς κάθε κατεύθυνση πως η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί δομικά και εκ των χαρακτηριστικών της να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση και σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις μορφωτικές ανάγκες της εργαζόμενης πλειοψηφίας. Αντίθετα, αναπαράγει και εντείνει τις ταξικές ανισότητες.

Κατόπιν των παραπάνω, το Δ.Σ. του Συλλόγου μας:

  • αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει από καρδιάς όλους τους συναδέλφους που δίνουν και την ψυχή τους - μέσα σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες και την εγκατάλειψή τους από την Πολιτεία - για να κρατήσουν ζωντανή την εκπαιδευτική διαδικασία,
  • καταγγέλλει την κυβέρνηση για συνειδητή επιλογή υποβάθμισης της Δημόσιας Εκπαίδευσης, για συνειδητή προσπάθεια απαξίωσης του έργου των εκπαιδευτικών και την καλεί να στηρίξει εμπράκτως το Δημόσιο σχολείο και τις οικογένειες των μαθητών μας, ώστε να έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στη μαθησιακή διαδικασία.

 

Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημητρακόπουλος Γιώργος Βύρωνας Κουτσώνης